Feliratkozás a Youtube csatornára ITT.
A stratégiai tervezés egyik alapfogalma és eszköze a SWOT elemzés.
A SWOT betűszó az Erősségek (Strenghts), Gyengeségek (Weaknesses), Lehetőségek (Opportunities), Fenyegetések (Threats) angol megfelelői kezdőbetűiből áll össze.
2×2-es SWOT mátrix
A SWOT elemzés során egy 2×2-es mátrixban szokás az információkat rögzíteni.
A SWOT analízis során a vállalkozások elemzik
- a saját, belső erősségeiket
- és gyengeségeiket, valamint
- a vállalkozás külső környezetében azonosítható lehetőségeket
- és fenyegetéseket.
A vállalkozás erősségeit abból a célból gyűjtjük össze, hogy azokból tőkét kovácsolhassunk.
A gyengeségek elemzésének a célja, hogy ezeket kiküszöbölhessük, csökkenthessük a vállalkozás életében.
A lehetőségekbe, ha mód van rá, befektetünk, hogy azok minél inkább kamatozhassanak.
A fenyegetéseket abból a célból azonosítjuk, hogy ezeket figyelembe vehessük a vállalkozás életében.
Fontos megkülönböztetni a belső és külső hatásokat, hiszen a belső körülményeket tudjuk kontrollálni, míg a külső környezeti hatásokat figyelembe kell, hogy vegyük, de nem vagyunk rájuk közvetlen hatással.
Amikor az erősségeket és gyengeségeket elemezzük, a vállalkozás belső állapotának a vizsgálata történik.
Amikor a vállalkozás külső környezetét vizsgáljuk, akkor azt elemezzük, hogy ezek a külső körülmények milyen lehetőségeket taralmaznak vagy milyen fenyegetéseket jelentenek a vállalkozás életére.
Figyelj rá, hogy a SWOT elemzés során az előbbiek szerint elemzd a belső és külső környezeti tényezőket.
A vállalkozás belső vizsgálata során olyan belső tényezőket próbálsz meg feltárni, amiket magad tudsz kontrollálni.
A jobb oldali külső tényezőkre igazából nincs közvetlen ráhatásod, de ismerned kell őket, hiszen akkor tudsz rájuk megfelelően reagálni.
Belső információk
A vállalkozás belső információt egyrészt a saját tudásodból, másrészt a munkatársaktól és ügyfelektől nyert információk alapján tudod összegyűjteni.
Ezek tudnak oda elvezetni, hogy a vállalkozásod belső erősségeit és gyengeségeit megismerhesd.
Primer információk gyűjtése történhet például kérdőívekkel, fókusz csoportos elemzésekkel az ügyfelektől.
Az elemzések során fókuszálj a vállalkozás:
- képességeire
- erőforrásaira
- folyamataira
- …
Mérd fel, hogy ezekben a tényezőkben hol erőss, illetve hol gyenge a vállakozásod.
Külső információk, adatok
A válallakozás külső tényezőinek a vizsgálatakor fókuszálj a
- környezetről,
- iparágról,
- versenykörülményekről szóló információkra.
Gyűjtsd össze azokat az adatokat, amik befolyásolják a vállalkozásod működését.
Miután ezeket az adatokat összegyűjtötted, felsoroltad a mátrix négy mezőjében, készíts egy listát az ötletekről, hogyan tdnál ezekhez alkalmazkodni, majd fordítsd át őket elérendő célokká, amiket beletehetsz a stratégiai tervedbe.
Kapcsolódó tartalom: Érdemes minél egyszerűbben, minél gyorsabban végezni a célrendszer, a stratégiai útiterv felépítésével, aztán nekilátni a megvalósításnak. Ehhez mi a Stratégiai Profit aktivátort használjuk.
Miért csináljuk a SWOT elemzést?
Az egész elemzés célja, hogy olyan információk kerüljenek felszínre, amik alkalmasak a vállalkozás céljainak a megfogalmazásában.
Az elemzés során megnézheted a következőket:
- Megvizsgálhatod, mik azok az összegyűjtött erőségeid, amik hozzásegíthetnek, hogy kiaknázd a lehetőségeidet. Miben erős a vállalkozásod, amik alkalmasak arra, hogy a külső környezet kínálta lehetőségeket minél inkább kihasználd?
- Miután összegyűjtötted a belső erősségeidet és gyengeségeidet, felmérheted, megvizsgálhatod, hogy a most még meglévő gyengeségeidet a vállalkozásod milyen erősségeivel tudod ellensúlyozni.
- Fontos, hogy a fenyegeteséket tudatosan azonosítsd, és miután azonosítottad, vizsgáld meg, hogy milyen lehetőségek tudják ezeket ellensúlyozni, leküzdeni.
Az elemzés során megvizsgáljuk a vállalkozás fellistázott erősségeit, és megpróbáljuk illeszteni a piaci környezet lehetőségeihez. Így hozunk létre stratégiai elképzeléseket.
Egy másik módszer a SWOT analízis során, amikor a gyengeségeket próbáljuk megszüntetni, vagy elnyomni azokat az erősségek forszírozásával, kihasználva a piaci lehetőségeket.
A fenyegetések kezelésének jó megközelítése, hogy a lehetőségek kihasználásával szüntetjük meg vagy csökkentjük őket.
A stratégiai célokat adatokkal támaszd alá
Az egész SWOT analízis célja, hogy tisztában legyél a vállalkozásod környezetével, belső és külső környezetével, megfelelő adatokat gyűjtsél, és ezeet osztályozd, aminek a segítségével el tudod készíteni a stratégiai tervedet, stratégiai akciókon keresztül.
Erről szól tulajdonképpen a stratégiai tervezés, amihez egy kiváló eszköz, rengeteg bemenő információt előállítani képes eszköz a SWOT analízis.
Az elemzés lényege, hogy ne csak intuíciók alapján történő ötletelésről legyen szó, hanem vedd a fáradságot, és gyűjt megfelelő adatokat, amik alapján felelős tervezést lehet végezni.
További olvasnivaló SWOT elemzés témában
- A SWOT elemzés elfeledett lépései
- SWOT elemzés példa: a köles piac SWOT analízise
Munkalap SWOT analízis készítéséhez
Az elemzésed támogatására használhatod az alábbi munkalapot a SWOT analízis négy fő területének értékelése során.