A stratégiai tervezés egyik alapfogalma és eszköze a SWOT elemzés.
A SWOT analízis során a vállalkozások elemzik
- a saját, belső erősségeiket
- és gyengeségeiket, valamint
- a vállalkozás külső környezetében azonosítható lehetőségeket
- és fenyegetéseket.
Fontos megkülönböztetni a belső és külső hatásokat, hiszen a belső körülményeket tudjuk kontrollálni, míg a külső környezeti hatásokat figyelembe kell, hogy vegyük, de nem vagyunk rájuk közvetlen hatással.
Belső információk
Primer információk gyűjtése kérdőívekkel, fókusz csoportos elemzésekkel az ügyfelektől:
- képességek
- erőforrások
- folyamatok
- …
Külső információk, adatok
Másodlagos információk a piaci környezetből:
- iparági adatok
- környezeti adatok
- versenytárs információk
- …
Miért csináljuk a SWOT elemzést?
Az egész elemzés célja, hogy olyan információk kerüljenek felszínre, amik alkalmasak a vállalkozás céljainak a megfogalmazásában.
Az elemzés során megvizsgáljuk a vállalkozás fellistázott erősségeit, és megpróbáljuk illeszteni a piaci környezet lehetőségeihez. Így hozunk létre stratégiai elképzeléseket.
Egy másik módszer a SWOT analízis során, amikor a gyengeségeket próbáljuk megszüntetni, vagy elnyomni azokat az erősségek forszírozásával, kihasználva a piaci lehetőségeket.
A fenyegetések kezelésének jó megközelítése, hogy a lehetőségek kihasználásával szüntetjük meg vagy csökkentjük őket.
A stratégiai célokat adatokkal támaszd alá
Az elemzés lényege, hogy ne csak intuíciók alapján történő ötletelésről legyen szó, hanem vegyétek a fáradságot, és gyűjtsetek megfelelő adatokat, amik alapján felelős tervezést lehet végezni.
További olvasnivaló SWOT elemzés témában
Munkalap SWOT analízis készítéséhez
Az elemzésed támogatására használhatod az alábbi munkalapot a SWOT analízis négy fő területének értékelése során.