stratégiai terv

SWOT elemzés

SWOT elemzés
Szerző Sipos Ottó

A stratégiai tervezés egyik alapfogalma és eszköze a SWOT elemzés.

A SWOT analízis során a vállalkozások elemzik

  • a saját, belső erősségeiket
  • és gyengeségeiket, valamint
  • a vállalkozás külső környezetében azonosítható lehetőségeket
  • és fenyegetéseket.

Fontos megkülönböztetni a belső és külső hatásokat, hiszen a belső körülményeket tudjuk kontrollálni, míg a külső környezeti hatásokat figyelembe kell, hogy vegyük, de nem vagyunk rájuk közvetlen hatással.

Belső információk

Primer információk gyűjtése kérdőívekkel, fókusz csoportos elemzésekkel az ügyfelektől:

  • képességek
  • erőforrások
  • folyamatok

Külső információk, adatok

Másodlagos információk a piaci környezetből:

  • iparági adatok
  • környezeti adatok
  • versenytárs információk

Miért csináljuk a SWOT elemzést?

Az egész elemzés célja, hogy olyan információk kerüljenek felszínre, amik alkalmasak a vállalkozás céljainak a megfogalmazásában.

Az elemzés során megvizsgáljuk a vállalkozás fellistázott erősségeit, és megpróbáljuk illeszteni a piaci környezet lehetőségeihez. Így hozunk létre stratégiai elképzeléseket.

Egy másik módszer a SWOT analízis során, amikor a gyengeségeket próbáljuk megszüntetni, vagy elnyomni azokat az erősségek forszírozásával, kihasználva a piaci lehetőségeket.

A fenyegetések kezelésének jó megközelítése, hogy a lehetőségek kihasználásával szüntetjük meg vagy csökkentjük őket.

A stratégiai célokat adatokkal támaszd alá

Az elemzés lényege, hogy ne csak intuíciók alapján történő ötletelésről legyen szó, hanem vegyétek a fáradságot, és gyűjtsetek megfelelő adatokat, amik alapján felelős tervezést lehet végezni.

strategiai-tervet-kesztenel

További olvasnivaló SWOT elemzés témában

Munkalap SWOT analízis készítéséhez

Az elemzésed támogatására használhatod az alábbi munkalapot a SWOT analízis négy fő területének értékelése során.

Munkalap SWOT analízishez

strategiai-tervet-kesztenel

A szerzőről

Sipos Ottó

Sipos Ottó a Clear Online és a csaladapa.hu alapítója.
Tudásportálok üzleti, termék és tartalomfejlesztési vezetője.
Digitális marketing szakértő
A Clear Online képzésein 15 éves online vállalkozási tapasztalatát osztja meg veled.