podcast

RSS, ha kész a podcast adásod felvétele

RSS a podcast megosztásához
Szerző Sipos Ottó

Mi a következő lépés, ha felvetted az első néhány podcast epizódodat, megszerkesztetted és elmentetted mp3 formátumban?

Podcast RSS hírfolyam

Egy RSS hírfolyam (RSS feed) a következő láncszem ahhoz, hogy az új epizódokról végül értesülhessenek a hallgatóid.

RSS szerepe a podcast készítésben
Az RSS szerepe a podcastolásban

Az RSS-t eredetileg arra tervezték, hogy értesülhess róla, ha kedvenc blogodon új tartalom jelenik meg.

Az RSS hírfolyam lehet saját weboldaladon vagy valamilyen podcast platformon.

Akár saját weboldaladra töltöd fel az új epizódokhoz tartozó mp3-akat, akár egy podcast kiszolgáló platformra (pl. Buzzsprout, Libsyn …), ezekhez létre kell jöjjön egy RSS hírfolyam, mert ez az, amiből az Apple Podcasts, a Spotify, a Google Podcasts, a Sticher, a TuneIn … értesül a podcastodról és az új epizódjairól.

Gyakori tévedése a leendő podcastereknek, hogy azt gondolják, az mp3-akat kell a Apple Podcasts, a Spotify, a Google Podcasts, a Sticher, a TuneIn-ra feltölteni. Nem, az mp3-as file-ok és közöttük még ott van egy fontos láncszem, az RSS hírfolyam.

Neked kell megoldanod, hogy tárold valahol az mp3-akat. Ezeket nem tárolja neked se az Apple, se a Google, se a Spotify … viszont kell, hogy értesüljenek róla, hogy hol tárolod, és, hogy új tartalom jelent meg rajtuk.

Nincs jó vagy rossz választás a saját weboldal kontra podcast kiszolgáló platform szolgáltató kérdésben.

Érdemes megnézned néhány podcast kiszolgáló platform szolgáltatót, mit nyújtanak, mennyiért, mi fontos neked ebből, mi nem, és az alapján eldönteni, hogy azt tartod jobbnak vagy, ha maradsz a saját weboldaladnál.

Szempontok a Podcast kiszolgáló választáshoz

Néhány szempont, aminek jelentősége lehet a választásnál:

  • Mennyire könnyen használható az epizódok feltöltéséhez a felhasználói felületük?
  • Mennyire egyszerű rajtuk azonnal vagy időzítve publikálni az epizódokat?
  • Van-e bennük beépített hangminőség javító funkció, hogy még jobban szóljanak a podcastjaid?
  • Milyen részletezettségű statisztikákat adnak a podcatok hallgatottságáról? Megtudod-e belőlük, hogy mennyien, időben mikor és milyen felületeken, applikációkban hallgatják az egyes epizódokat? Ezek szükségesek, hogy jobban megérthesd a közönségedet, és felhasználhasd a podcastod növekedéséhez.
  • Tudsz-e egyszerűen, automatikusan szöveges leiratot (transcript) készíteni velük?
  • Mennyibe kerül a podcast kiszolgáló szolgáltatása? Általánosan felmerülő kérdés, hogy havonta mennyit tölthetsz fel rájuk ingyen, és mi fölött kell már fizetned érte és mennyit?
  • Érdemes figyelned rá, hogy pl, egy havi 2 órás ingyenes feltölthetőség nem jár-e azzal, hogy egyébként meg 90 nap után törlik a régebbi epizódokat.
    Ez még így is vonzó lehet egy kezdő podcasternek, hogy kipróbálja a podcast készítést, de nyilván nem egy hosszú távú megoldás.
  • Lehet szempont, hogy a kiszolgálónál van-e lehetőség egyedi, általad választott domain nevet rendelni a podcast RSS-hez. (Saját weboldalad domain nevét használhatod-e náluk vagy sem, hogy fenn tartsd a professzionális, konzisztens márka stratégiádat.)

Hol találod az RSS hírfolyamot néhány podcast kiszolgálónál?

Mit tartamaz egy RSS podcast hírfolyam?

Az RSS podcast jellemzően a következő információkat tartalmazza:

  • Cím
  • Leírás
  • Kép (pl. 1400×1400 pixel -től 3000×3000 pixel-ig 72 dpi felbontásban)
  • Podcast kategória
  • Nyelv
  • Életkori besorolás

A következő lépés a podcast készítésben

Ha felvetted a podcast epizódokat, gondoskodtál a megfelelő hangminőségről és feltöltötted a kész mp3 file-okat egy podcast kiszolgáló szolgáltatóhoz, keresd meg a podcastodhoz létrehozott podcast RSS hírfolyam hivatkozását.

Ezzel kell következő lépésként az ismert nagy podcast directory-kban beregisztrálnod a podcastodat, hogy eljuthass a hallgatóidhoz.

AI képzés - Prompt engineering kezdőknek

A szerzőről

Sipos Ottó

Sipos Ottó a Clear Online és a csaladapa.hu alapítója.
Tudásportálok üzleti, termék és tartalomfejlesztési vezetője.
Digitális marketing szakértő
A Clear Online képzésein 15 éves online vállalkozási tapasztalatát osztja meg veled.