social media

Social media manager állás – mi kell hozzá?

közösségi média
Szerző Sipos Ottó

Két irányból is egyre többen keresnek meg azzal, hogy olvassák a közösségi média (social media) tárgyú bejegyzéseket a Clear Online-on, nagyon érdekli őket ez a terület, de mit is kell várni egy social media manager-től?

Egyrészt a vállalkozói oldal keres segítséget, hogy valaki levegye a terhet a válláról a közösségi média jelenlét menedzselésében.

Mások közösségi média menedzserként szeretnének dolgozni. Ők állást vagy megbízást keresnek.

Social media manager vállalkozói szemmel

Kisvállalkozói oldalról főleg úgy merül fel a kérdés, hogy rendben, értem, itt van ez a közösségi média dolog. Sokat írtál róla, hogy ezen keresztül is érdemes kapcsolatot építeni a reménybeli vásárlókkal, ami később majd megtérülhet.

Értem, hogy jelen kellene lenni a Facebookon, Instagramon, a Twitteren, a Youtube-on, Pinteresten, LinkedIn-en és egyéb helyeken.

Jó volna blogolni és még ki tudja mi mást csinálni, de erre nekem, vállalkozónak nincs se időm, se energiám.

Hogyan találhatok valakit, aki mindezeket leveszi a vállamról, pontosan mit is várhatok el tőle?

Mit fog csinálni ez a közösségi média menedzser, mennyit kér majd a munkáért, és milyen mérhető eredményt fog felmutatni?

A nagyobb vállalkozások ennél is tovább mennek.

  • Közösségi figyelés: szeretnék monitorozni az interneten, hogy mit beszélnek róluk és a termékeikről. Az ügyfélszolgálat egy folyamatosan figyelő, kiterjesztett karjaként szeretnék a cég reputációját menedzselni.
  • Közösségi befolyásolás: szeretnék a közösségi weben növelni a vállalkozás (el)ismertségét értékes, szórakoztató tartalmak megjelenítésével.
  • Közösségi hálózat építés: szeretnének kapcsolatot építeni a közösségi médiában elismert influencerekkel, márkákkal
  • Közösségi értékesítés: szeretnének ügyfeleket szerezni és értékesíteni a közösségi weben keresztül.

A tettre kész “közösségi média menedzser”

Az érdeklődők másik csoportja jellemzően azokból áll, akik szeretnek Facebookozni, Instagramozni, Twitterezni, Youtube-ozni …, és úgy általában, több órát interneteznek naponta.

Olvasgatnak, írogatnak, követik a közösségi média influencereket és remekül érzik közben magukat.

Arra gondoltak, hogy ezt a rajongást jó lenne pénzzé tenni.

Milyen jó volna egy olyan állás, ami abból áll, hogy valaki nevében Facebook posztokat, tweeteket írogatnak. Képeket osztanak meg az Instagramon, kommentekre válaszolnak napi max néhány órában, és ezért jó fizetést is kapnak.

Social media manager vs. közösségi média asszisztens

A két megközelítés között jól látható szakadék tátong.

A vállalkozónak egy hozzáértő social media szakértőre, menedzserre volna szüksége, aki mérhető eredményt produkál, míg a másik oldalról inkább közösségi médiával kapcsolatos rész tevékenység elvégzésére vonatkozó szándék áll.

Utóbbival sincs semmi gond!

A vállalkozóval előzetesen egyeztetett célok mentén végzett piacfigyelés, a közösségi média oldalak állapot frissítései, és a követői kapcsolat tartás épp úgy terhet vesz le a vállalkozóról, mint egy komplex közösségi média kampányokat tervező, kivitelező, monitorozó social média menedzser munkája.

A különbség persze jól érzékelhető.

Tipikus elvárások a közösségi média menedzsertől

A közösségi média menedzser tervezi és irányítja a vállalkozás social media marketing programjainak, közösségi média jelenlétének tervezését, megvalósítását és mérését.

Úgy is fordíthatjuk, hogy ő a vállalkozás, a brand hangja a közösségi média csatornákon keresztül.

Feladatai részletesen:

  • Egyezteti a vállalkozóval a vállalkozás céljait.
  • A vállalkozás céljaival összhangban részletes közösségi média stratégia javaslatot készít, azt egyezteti, elfogadtatja a vállalkozóval.
  • Social média kampányokat tervez, szervez, működtet, monitoroz. Eközben együttműködik a kampány anyagok előállításában résztvevőkkel.
  • Menedzseli a vállalkozás blogját, Facebook oldalait, Instagramját, Youtube, Twitter, LinkedIn, stb. jelenlétét, kommunikációját. Ehhez kidolgoz és egyeztet egy publikációs irányelv gyűjteményt a vállalkozóval.
  • Tartalmakat állít elő és publikál vagy menedzseli a külső tartalom előállító feladatait, tevékenységét.
  • A tartalmakat meghatározott rendszerességgel eljuttatja a közösségi média csatornákba.
  • Folyamatosan monitorozza a vállalkozással (cég, termékek, szolgáltatások) kapcsolatos közösségi média híreket, megosztásokat, visszajelzéseket.
  • Folyamatosan méri a közösségi média jelenlétek teljesítményét, és ennek megfelelően hangolja a tartalom előállítást.
  • Riportokat készít a fontosabb teljesítmény mutatókról, és javaslatokat dolgoz ki az előrelépésre.
  • Kommunikációs és vállalkozáson belüli akció tervet készít negatív közösségi média visszajelzések menedzselésére
  • Figyelemmel kíséri az iparág és a közösség média trendjeit
  • Menedzseli a social media marketing költségvetést. Tervezi, egyezteti, jóváhagyatja a vállalkozóval. Monitorozza a kapcsolódó pénzügyi folyamatokat, tevékenységeket.

Egy tipikus KKV vállalkozó tényleg ezt akarja?

A fenti, általános pozíció leírás részlet egy teljes munkaidőben foglalkoztatott közösségi média menedzser tevékenységét foglalja össze.

A legtöbb magyar kkv nem gondolkozik ilyen mélységekben. Nem tekint a social média marketingre olyan szemmel, mint aminek lehet akkora hozama, hogy megérje legalább egy fő személyi jellegű ráfordítást befektetni érte.

A hozzám fordult, érdeklődő vállalkozók ráfordítási hajlandóságban inkább ott tartanak, amit egy közösségi média asszisztens adhat meg számukra, aki:

  • Kulcsszavakon, blogokon keresztül figyeli a piaci információkat.
  • Megír a vállalkozó helyett naponta néhány (max. 5-6) Facebook oldal frissítést.
  • A vállalkozó nevében válaszol a direkt üzenetekre, kommentel vagy továbbítja a fontosabbakat a vállalkozó felé.
  • Figyeli a vállalkozásra vonatkozó (brand, termékek, szolgáltatások…) visszajelzéseket , és arról riportot készít a vállalkozónak.
  • Hetente ír egy-két blog bejegyzést.

A tapasztalatom alapján a legtöbb kkv vállalkozó eddig tekint, ezzel spórol meg magának heti pár munkaórát, így éri el, hogy jelen tud lenni a közösségi médiában, amitől további megrendeléseket vár. És kb. ennyit tud, szeretne megfizetni.

A szerzőről

Sipos Ottó

Sipos Ottó a Clear Online és a Családapa alapítója. A Clear Online képzésein több, mint 10 éves online vállalkozási tapasztalatát osztja meg veled. Tanuld meg, hogyan teszi eredményesebbé, ismertebbé, jövedelmezőbbé a vállalkozásodat a digitális marketing használata.

Szólj hozzá

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Adatvédelmi Szabályzat További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát. Adatvédelmi Szabályzat

Bezárás