stratégiai terv

SWOT elemzés

SWOT elemzés
Szerző Sipos Ottó

Feliratkozás a Youtube csatornára ITT.

A stratégiai tervezés egyik alapfogalma és eszköze a SWOT elemzés.

A SWOT betűszó az Erősségek (Strenghts), Gyengeségek (Weaknesses), Lehetőségek (Opportunities), Fenyegetések (Threats) angol megfelelői kezdőbetűiből áll össze.

2×2-es SWOT mátrix

A SWOT elemzés során egy 2×2-es mátrixban szokás az információkat rögzíteni.

A SWOT analízis során a vállalkozások elemzik

  • a saját, belső erősségeiket
  • és gyengeségeiket, valamint
  • a vállalkozás külső környezetében azonosítható lehetőségeket
  • és fenyegetéseket.

A vállalkozás erősségeit abból a célból gyűjtjük össze, hogy azokból tőkét kovácsolhassunk.

A gyengeségek elemzésének a célja, hogy ezeket kiküszöbölhessük, csökkenthessük a vállalkozás életében.

A lehetőségekbe, ha mód van rá, befektetünk, hogy azok minél inkább kamatozhassanak.

A fenyegetéseket abból a célból azonosítjuk, hogy ezeket figyelembe vehessük a vállalkozás életében.

Fontos megkülönböztetni a belső és külső hatásokat, hiszen a belső körülményeket tudjuk kontrollálni, míg a külső környezeti hatásokat figyelembe kell, hogy vegyük, de nem vagyunk rájuk közvetlen hatással.

Amikor az erősségeket és gyengeségeket elemezzük, a vállalkozás belső állapotának a vizsgálata történik.

Amikor a vállalkozás külső környezetét vizsgáljuk, akkor azt elemezzük, hogy ezek a külső körülmények milyen lehetőségeket taralmaznak vagy milyen fenyegetéseket jelentenek a vállalkozás életére.

Figyelj rá, hogy a SWOT elemzés során az előbbiek szerint elemzd a belső és külső környezeti tényezőket.

A vállalkozás belső vizsgálata során olyan belső tényezőket próbálsz meg feltárni, amiket magad tudsz kontrollálni.

A jobb oldali külső tényezőkre igazából nincs közvetlen ráhatásod, de ismerned kell őket, hiszen akkor tudsz rájuk megfelelően reagálni.

Belső információk

A vállalkozás belső információt egyrészt a saját tudásodból, másrészt a munkatársaktól és ügyfelektől nyert információk alapján tudod összegyűjteni.

Ezek tudnak oda elvezetni, hogy a vállalkozásod belső erősségeit és gyengeségeit megismerhesd.

Primer információk gyűjtése történhet például kérdőívekkel, fókusz csoportos elemzésekkel az ügyfelektől.

Az elemzések során fókuszálj a vállalkozás:

  • képességeire
  • erőforrásaira
  • folyamataira

Mérd fel, hogy ezekben a tényezőkben hol erőss, illetve hol gyenge a vállakozásod.

Külső információk, adatok

A válallakozás külső tényezőinek a vizsgálatakor fókuszálj a

  • környezetről,
  • iparágról,
  • versenykörülményekről szóló információkra.

Gyűjtsd össze azokat az adatokat, amik befolyásolják a vállalkozásod működését.

Miután ezeket az adatokat összegyűjtötted, felsoroltad a mátrix négy mezőjében, készíts egy listát az ötletekről, hogyan tdnál ezekhez alkalmazkodni, majd fordítsd át őket elérendő célokká, amiket beletehetsz a stratégiai tervedbe.

Kapcsolódó tartalom: Érdemes minél egyszerűbben, minél gyorsabban végezni a célrendszer, a stratégiai útiterv felépítésével, aztán nekilátni a megvalósításnak. Ehhez mi a Stratégiai Profit aktivátort használjuk.

Miért csináljuk a SWOT elemzést?

Az egész elemzés célja, hogy olyan információk kerüljenek felszínre, amik alkalmasak a vállalkozás céljainak a megfogalmazásában.

Az elemzés során megnézheted a következőket:

  1. Megvizsgálhatod, mik azok az összegyűjtött erőségeid, amik hozzásegíthetnek, hogy kiaknázd a lehetőségeidet. Miben erős a vállalkozásod, amik alkalmasak arra, hogy a külső környezet kínálta lehetőségeket minél inkább kihasználd?
  2. Miután összegyűjtötted a belső erősségeidet és gyengeségeidet, felmérheted, megvizsgálhatod, hogy a most még meglévő gyengeségeidet a vállalkozásod milyen erősségeivel tudod ellensúlyozni.
  3. Fontos, hogy a fenyegeteséket tudatosan azonosítsd, és miután azonosítottad, vizsgáld meg, hogy milyen lehetőségek tudják ezeket ellensúlyozni, leküzdeni.

Az elemzés során megvizsgáljuk a vállalkozás fellistázott erősségeit, és megpróbáljuk illeszteni a piaci környezet lehetőségeihez. Így hozunk létre stratégiai elképzeléseket.

Egy másik módszer a SWOT analízis során, amikor a gyengeségeket próbáljuk megszüntetni, vagy elnyomni azokat az erősségek forszírozásával, kihasználva a piaci lehetőségeket.

A fenyegetések kezelésének jó megközelítése, hogy a lehetőségek kihasználásával szüntetjük meg vagy csökkentjük őket.

A stratégiai célokat adatokkal támaszd alá

Az egész SWOT analízis célja, hogy tisztában legyél a vállalkozásod környezetével, belső és külső környezetével, megfelelő adatokat gyűjtsél, és ezeet osztályozd, aminek a segítségével el tudod készíteni a stratégiai tervedet, stratégiai akciókon keresztül.

Erről szól tulajdonképpen a stratégiai tervezés, amihez egy kiváló eszköz, rengeteg bemenő információt előállítani képes eszköz a SWOT analízis.

Az elemzés lényege, hogy ne csak intuíciók alapján történő ötletelésről legyen szó, hanem vedd a fáradságot, és gyűjt megfelelő adatokat, amik alapján felelős tervezést lehet végezni.

strategiai-tervet-kesztenel

További olvasnivaló SWOT elemzés témában

Munkalap SWOT analízis készítéséhez

Az elemzésed támogatására használhatod az alábbi munkalapot a SWOT analízis négy fő területének értékelése során.

Munkalap SWOT analízishez
strategiai-tervet-kesztenel

A szerzőről

Sipos Ottó

Sipos Ottó a Clear Online és a csaladapa.hu alapítója.
Tudásportálok üzleti, termék és tartalomfejlesztési vezetője.
Digitális marketing szakértő
A Clear Online képzésein 15 éves online vállalkozási tapasztalatát osztja meg veled.