magazin kiadás

PDF magazin kiadása

Kaptam egy kérdést pdf magazin kiadása témában.

A weboldalam magazinszerű kiadását tervezem. Először inkább csak ingyen PDF formában (hirdetőkkel). Találok még valahol erről bővebb információt, mi mindennek a menete?

Remek kérdés! Mindenképpen érdemes bővebben beszélni a témakörről, hiszen egy PDF magazin  remek lehetőséget kínálhat bárkinek, hogy bevételre tegyen szert, viszont elég sokat kell érte tenni, hogy tényleg működjön.

PDF magazin készítése

Ha nagyon röviden és egyszerűen szeretnék válaszolni rá, akkor csak annyi a teendő, hogy a weboldalon megjelenő cikkeket valamilyen dokumentum vagy kiadvány szerkesztő programmal (Word, Pages, Keynote, Powerpoint, Google Dokumentumok …) újra kell szerkesztened és formáznod, majd elmenteni PDF formátumú file-ként.

Ezzel kész a PDF magazin.

A kiadvány szerkesztő program a felsoroltakon kívül még rengeteg más is lehet, hiszen ma már teljesen hétköznapi, hogy ezek képesek a megszerkesztett dokumentumot PDF file-ba menteni, exportálni.

Rajtad múlik, hogy mi a magazinod tartalma és milyen formát adsz neki, hogy jól nézzen ki.

Kiegészítheted továbbá képekkel és tehetsz bele kattintható linkeket. Nagyjából itt a határa egy PDF magazin lehetőségeinek.

Ha kész a magazin, mivel kész, saját anyagból dolgoztál, amit már korábban megírtál, letudtad az egyszerűbb részét a történetnek.

Mennyivel több vagy jobb ez, mint a blogolás?

Ha eleve azt tervezed, hogy a weboldal tartalmából hozod létre a magazint, akkor tartalmilag nem különböznek, sőt, a weboldaladon, blogodon sokkal gazdagabb interakciós és mérési lehetőség alakíthatsz ki, mint amire a PDF magazin képes.

A PDF magazinod előnye ezzel szemben, hogy a kívánt tartalmat egységesen összeszerkesztett, magazinszerű formában tartalmazza. Az olvasónak nem kell a blogon belül keresgélnie azokat a tartalmakat, amiket egy magazin számban szeretnél kiadni.

Ugyan a weboldalad kinézete is lehet magazinszerű, mégis egy magazin azért más. Mást szokott meg az olvasó az offline világban és mást jelent egy PDF magazin, amit eleve egy kiadványnak szántál.

Hol tedd elérhetővé a PDF magazinodat?

Letölthető PDF magazin saját tárhelyen

A kész PDF magazint feltöltheted a weboldalhoz tartozó tárhelyre, ahonnan letölthetik, akik tudnak róla.

Letöltés után megnyitják a PDF-et és olvashatják a magazinodat.

Dokumentum megosztók

Lehetőséged van rá, hogy a PDF magazinodat feltöltsd valamilyen dokumentum megosztóra.

Kezdve akár a Slideshare-rel, szóba kerülhet a Scribd és még egy sor hasonló site.

Innen elérhetik őket az olvasók.

Letöltik, megnyitják valamilyen eszközükön és olvashatják.

Kicsit pofásabb megoldás PDF magazin publikálására

Ha szeretnél erőteljesebb magazin hatást elérni, akkor használhatod például az Issuu publikációs megoldást.

Digitális PDF magazin az Issuu publikációs platformon.

Digitális PDF magazin az Issuu publikációs platformon.

Az ide feltöltött PDF file megjelenésében egy lapozható magazint ad. A platformnak pedig vannak közösségi funkciói, amik lehetővé teszik a magazin megosztását, a kiadó követését.

Ha hazai platformban gondolkodsz, akkor megfontolhatod az eCatalog használatát is.

Magazin az eCatalog platformon

Magazin az eCatalog platformon

Ingyenes vagy fizetős legyen a PDF magazinod?

Fizetős PDF magazin

Ha pénzt szeretnél minden egyes magazin példányért kapni, akkor olyan helyre kell felraknod, ahol fizető kaput tudsz az elérés elé tenni.

Fizetős magazin esetében egyrészt előzetesen meg kell győznöd az olvasókat, hogy elég értéket kapnak a magazinnak, hogy pénzt adjanak ki érte, másrészt biztos lehetsz benne, hogy sokkal kevesebben fogják olvasni.

Van egy rossz hírem.

Nagyon, nagyon ritka esetben fognak fizetni egy PDF magazinért az emberek.

Nem lehetetlen vállalkozás, de olyan tartalmat kell érte adnod, amiért tényleg hajlandók lesznek fizetni.

Ha kevesen olvassák a magazint, akkor a példányszám miatt nehezebben fogsz tudni hirdetőket találni hozzá.

A hirdetők abban érdekeltek, hogy a magazinodon keresztül elérhető célcsoport minél nagyobb legyen.

Ha nem tudod erről hitelesen meggyőzni őket, akkor kevesebben hirdetnek és kevesebbet fizetnek érte.

Ingyenes PDF magazin

Ha a magazint ingyen adod, akkor abból a rengeteg munkád ellenére nem lesz közvetlen bevételed.

Ez persze nem jelenti, hogy semmit nem kapnál cserében a munkádért.

Az ingyenes magazint használhatod:

  • meglévő egyéb saját terméked népszerűsítésére
  • magad vagy a céged népszerűsítésére
  • olvasói lista építésére
  • hirdetők szerzésére és ebből hirdetési bevétel generálására

A lehetőségekből láthatod, lehet pénzt keresni ingyenes magazinnal is.

Hol vannak az olvasók?

Ha elkészítetted  a PDF magazint és felraktad valamilyen felületre, ahol elérhető, elérkeztél a legnehezebb részhez.

Olvasókat kell szerezned!

Munkamennyiségben ez sokkal-sokkal több ráfordításodat igényli, mint amin már túl vagy.

Két kivétel van ez alól:

  1. Már eleve van egy platformod, ahol nagyon sokan követnek, olvasnak.
    (Korábban elvégezted a nehéz munkát ennek felépítésével.)
  2. Van pénzed, ezzel megfizetheted mások munkáját, hogy elvégezzék helyetted.

Ha mindezekkel nem rendelkezel, akkor ha még nem tetted meg, ideje, hogy készíts egy tervet.

Kezdve a bevétel szerzési céljaiddal, majd lebontva, hogy annak eléréséhez milyen lépésekre van szükséged. Mit teszel, amivel megismerteted, népszerűsíted a PDF magazinodat?

Csak azért, mert létrehoztad, még senki nem fog róla tudni anyukádon és a kutyádon kívül, akiknek már beszéltél róla.

Ha minél kevesebb felesleges, de annál több fókuszált, céltudatos munkát szeretnél a népszerűsítésbe fektetni, tervezd meg a lépéseket és céltudatosan hajtsd is végre őket, mérve, hogy mi hoz valóban olvasókat és mi nem.

A mérés alapján be tudsz avatkozni és egyre inkább azokat a népszerűsítési módokat használhatod, aminek valóban mérhető eredménye mutatkozik.

Hogyan hozod újra vissza az olvasókat?

Ha egy magazin kiadást sokan elolvasnak, már ünnepelhetsz!

Ha sikerül őket rávenni, hogy a következő számot is keressék, eljöjjenek és elolvassák, már rátaláltál a jó útra.

Az ismételt olvasókhoz az előfizetéseken, a rendszeres megjelenésen, a hasznos, várt tartalmon, az értesítési listán keresztül vezet az út.

Ezekért tehetsz a magazinon belüli eszközökkel és azon kívül is.

Milyen eszközt használnak a magazin olvasóid?

Ismerned kell, hogy az olvasóid milyen eszközön olvassák a magazint, mert az nagy mértékben módosíthatja a felhasználói élmént. Az élmény pedig visszahat az olvasottságra és ezen keresztül az elérhető bevételekre.

Ha kinyomtatják, és úgy olvassák, minden rendben.

Ha PC-n olvassák, viszonylag egyszerű a helyzet. Az egyszerű PDF letöltés és a magazin olvasó platformok is jól használhatók rajta.

A táblagépek már sokkal kisebb képernyőt jelentenek, de céljukat tekintve azokat eleve olvasásra, tartalom fogyasztásra tervezték.

A gondot az okostelefonok jelentik a kis képernyőkkel. Egy szépen megtervezett, jól szerkesztett, kinyomtatott A4-es magazin a mobil telefon képernyőjén majdnem biztos, hogy olvashatatlan lesz.

Ha az olvasóid zöme mobilon olvasná a PDFmagazint, akkor szinte biztos bukásra ítélted magadat a rengeteg befektetett munka, a jó ötletek, az elsőosztályú tartalom ellenére.

Így aztán KRITIKUS, hogy a projekt elkezdésekor jól mérd fel a célcsoportot és analizáld az olvasók olvasási platformját. Erre érdemes egy próbaszámot rááldoznod.

A mérés életbevágóan fontos

A fentiekben több helyen is szóba került a mérés fontossága.

A siker érdekében még egy PDF magazinnál is érdemes mérni:

  • a magazin „sales page” látogatottságát
  • a letöltések számát
  • a megosztások számát
  • az olvasók milyen eszközön használják
  • a népszerűsítési csatornák teljesítményét
  • az olvasói listák teljesítményét

Ha kedvet kaptál a PDF magazin kiadáshoz, remélem segítettek a fentiek.

A szerzőről

Sipos Ottó

Sipos Ottó a Clear Online és a csaladapa.hu alapítója.
Tudásportálok üzleti, termék és tartalomfejlesztési vezetője.
Digitális marketing szakértő
A Clear Online képzésein 15 éves online vállalkozási tapasztalatát osztja meg veled.